VIII STUDENCKA KONFERENCJA NAUKOWO-SZKOLENIOWA: "TEORIA I PRAKTYKA PIELĘGNIARSKA. TEORIE PIELĘGNOWANIA A PIELĘGNIARSTWO OPARTE NA DOWODACH NAUKOWYCH"
W dniu 15.02.2019 r., w Auli A Centrum Dydaktycznego WUM, odbyła się VIII Studencka Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. "Teoria i Praktyka Pielęgniarska. Teorie pielęgnowania a pielęgniarstwo oparte na dowodach naukowych" pod honorowym patronatem Dziekana Wydziału Nauki o Zdrowiu WUM - prof. Piotra Małkowskiego. Po raz kolejny, spotkanie zorganizowane zostało przez Zakład Pielęgniarstwa Społecznego Wydziału Nauki o Zdrowiu WUM, studentów I roku studiów stacjonarnych II stopnia na kierunku pielęgniarstwo WNoZ-u oraz Akademicki Oddział Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego przy WUM.
Konferencję otworzyli dr hab. Bożena Czarkowska-Pączek - Prodziekan ds. Oddziału Pielęgniarstwa WNoZ WUM, kierownik Zakładu Pielęgniarstwa Klinicznego WNoZ-u oraz dr hab. Tomasz Kryczka - kierownik Zakładu Pielęgniarstwa Społecznego WNoZ WUM.
Rolę gospodarza spotkania pełniła dr Zofia Sienkiewicz - Przewodnicząca Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego, adiunkt w Zakładzie Pielęgniarstwa Społecznego WNoZ WUM.
Pani Prodziekan złożyła podziękowania dr Zofii Sienkiewicz i całemu zespołowi wspomnianego Zakładu za organizację Konferencji, stanowiącą praktyczną formę egzaminu dla studentów pielęgniarstwa oraz powitała wszystkich przybyłych gości, m.in. dr Maję Herman z Kliniki Psychiatrii WUM, Prodziekan ds. Oddziału Zdrowia Publicznego WNoZ WUM - dr hab. Joannę Gotlib, a także nauczycieli akademickich Wydziału Nauki o Zdrowiu. Dr hab. Bożena Czarkowska-Pączek podziękowała im za trud nauczania studentów oraz zaprosiła wszystkich do owocnych obrad.
Dr Maja Herman poprowadziła wykład inauguracyjny pt. "Wszystko co chcielibyście wiedzieć o sobie, ale boicie się zapytać, czyli dlaczego to, jaka jestem/jaki jestem ma wpływ na to, jak wykonuję swoją pracę medyka", w ramach którego opowiedziała m.in. o grupach społecznych narażonych na depresję, związku wypalenia zawodowego z depresją oraz czynnikach ryzyka do wypalenia zawodowego, takich jak: wysokie wymagania, rywalizacja, mobbing czy korporacja. Podczas swojego wystąpienia prelegentka wymieniła również oczekiwania pacjentów chorujących na depresję oraz wskazała działania, jakie mogą podjąć pracownicy ochrony zdrowia, aby przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu.
W dalszej części Konferencji odbyły się sesje złożone z wystąpień studentów na temat teorii pielęgniarstwa uwzględniających wpływ relacji międzyludzkich na rozwój osobowościowy człowieka oraz rozpatrujące zaspakajanie potrzeb bytowych człowieka w aspekcie systemowym.
W ramach Sesji I, któej przewodniczyli dr hab. Bożena Czarkowska-Pączek oraz dr hab. Tomasz Kryczka, studenci I roku studiów stacjonarnych II stopnia na kierunku pielęgniarstwo przedstawili teorie pielęgnowania Marthy E. Rogers, Hildegardy Peplau i Jean Watson w praktyce pielęgniarskiej oraz tzw. model "wschodzącego słońca" Madelaine Leninger w opiece nad pacjentem.
Podczas Sesji II, pod przewodnictwem dr hab. Aleksandry Czerw (kierownik Zakładu Ekonomiki Zdrowia i Prawa Medycznego), dr hab. Edyty Krzych-Fałty (Zakład Profilaktyki Zagrożeń Środowiskowych i Alergologii) oraz dr hab. Łukasza Czyżewskiego (Zakład Pielęgniarstwa Nefrologicznego), kolejne grupy studentów zaprezentowały teorie pielęgnowania Calisty Roy i Dorothey Orem oraz wyniki badań dotyczących wiedzy pielęgniarek i pielęgniarzy zatrudnionych w placowkach ochrony zdrowia na terenie Warszawy na temat teorii Virginii Henderson.
Konferencję podsumowała dr Zofia Sienkiewicz, która wskazała główne założenia spotkania - odniesienie teorii pielęgnowania do pielęgniarstwa polskiego i odwołanie do pielęgniarstwa opartego na badaniach naukowych. Pani Doktor wymieniła również efekty kształcenia teorii pielęgniarstwa, takie jak: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.
W przedstawionych podczas spotkania badaniach wzięło udział 156 badaczy. Zbadane zostało 2072 osoby.
Fot. Krzysztof Kurek, Dział Fotomedyczny WUM