Udział pracowników WNoZ w Ogólnopolskim Badaniu Higieny Cyfrowej

Czy dorośli użytkownicy internetu w Polsce dbają o higienę cyfrową? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w opublikowanym niedawno raporcie z Ogólnopolskiego Badania Higieny Cyfrowej 2022 [1], nad którym patronat honorowy objął Wydział Nauk o Zdrowiu WUM. Organizatorami badania jest Fundacja Instytut Cyfrowego Obywatelstwa i Fundacja Orange. Współautorką badania i narzędzia badawczego, obok Magdaleny Bigaj, Prezeski Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, jest dr hab. Magdalena Woynarowska z Zakładu Zdrowia Publicznego, a w pracach nad raportem i analizą wyników uczestniczył dr hab. Mariusz Panczyk z Zakładu Edukacji i Badań w Naukach o Zdrowiu. Raport i narzędzie badawcze, zwane Testem Higieny Cyfrowej, są dostępne na stronie www.higienacyfrowa.pl.

 

                                                                                                        Ogólnopolskie Badanie Higieny Cyfrowej 2022


Badanie to przeprowadzono metodą CAWI w reprezentatywnej grupie dorosłych użytkowniczek i użytkowników internetu w Polsce (N=1067) w listopadzie 2022 r.

W badaniu skoncentrowano się na najważniejszych zachowaniach z czterech obszarów higieny cyfrowej. Są nimi:
•    stawianie granic i kontrola w używaniu urządzeń ekranowych,
•    bezpieczne używanie internetu,
•    tworzenie i odbieranie informacji w internecie,
•    inne zalecane zachowania prozdrowotne związane z używaniem ekranów, jak np. dbałość o sen czy bezpieczeństwo w ruchu drogowym. 

Wyniki badania opublikowano w raporcie „Higiena cyfrowa dorosłych użytkowniczek i użytkowników internetu w Polsce”. Zawarto w nim także rekomendacje dotyczące działań na rzecz podniesienia poziomu higieny cyfrowej polskiego społeczeństwa. Głównym wnioskiem płynącym z badania jest to, że niewielu dorosłych chroni swoje zdrowie, używając urządzeń ekranowych. Wybrane wyniki wskazują, że [2]:
•    14,3% osób dorosłych kontroluje swój czas ekranowy, 21,9% ogranicza liczbę powiadomień,
•    9,3% badanych unika używania urządzeń ekranowych przed snem, a 18,1% unika kładzenia telefonu przy lub w łóżku przed zaśnięciem,
•    20,3% osób, wykonując czynności wymagające skupienia, jak praca czy uczenie się, usuwa telefon z zasięgu wzroku,
•    tylko co czwarta osoba spożywa posiłki bez ekranu w zasięgu wzroku.

Test Higieny Cyfrowej


Organizatorzy badania przygotowali także Test Higieny Cyfrowej, z którego skorzystać może każda zainteresowana osoba. Pomoże on sprawdzić, czy wystarczająco chronimy swoje zdrowie w czasie używania ekranów oraz wskaże prawidłowe zachowania, które warto praktykować w codziennym życiu. Test wraz z praktycznymi poradami jest dostępny bezpłatnie na stronie: www.higienacyfrowa.pl. Zatrzymanie się nad odpowiedziami i wynikiem to ważny moment autorefleksji, który może prowadzić do podjęcia działań prozdrowotnych.
…………
[1] Bigaj, M. (red.), Woynarowska, M. (red.), Ciesiołkiewicz, K., Klimowicz, M., Panczyk, M. (2023). Higiena cyfrowa dorosłych użytkowniczek i użytkowników internetu w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Newsline. → www.higienacyfrowa.pl Autorki badania i narzędzia badawczego: M. Bigaj (Instytut Cyfrowego Obywatelstwa), M. Woynarowska (Zakład Zdrowia Publicznego, WUM).
[2] Wyniki dla odpowiedzi „zawsze lub prawie zawsze”.

okładka raportu