RELACJA Z WARSZTATU WYMIANY DOŚWIACZEŃ PACJENTÓW

Szanowni Państwo,

Zapraszamy do zapoznania się z poniższą relacją ze spotkania pt. „Kultura współpracy z pacjentami w Wielkiej Brytanii i w Polsce – warsztat wymiany doświadczeń pacjentów” pod honorowym patronatem Ambasady Brytyjskiej, które odbyło się na Wydziale Nauk o Zdrowiu WUM w dniu 21 września 2022 r. 

 

„Kultura współpracy z pacjentami w Wielkiej Brytanii i w Polsce – warsztat wymiany doświadczeń pacjentów” pod honorowym patronatem Ambasady Brytyjskiej
 na Wydziale Nauk o Zdrowiu WUM


21 września na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym gościliśmy przedstawicieli Ambasady Brytyjskiej, biura Rzecznika Praw Pacjenta oraz przedstawicieli organizacji pacjentów. Dyskutowaliśmy o jakości opieki i bezpieczeństwie pacjenta, a także o doświadczeniach polskich i brytyjskich pacjentów i ich organizacji w budowaniu kultury współpracy.


Spotkanie „Kultura współpracy z pacjentami w Wielkiej Brytanii i w Polsce – warsztat wymiany doświadczeń pacjentów” odbyło się w ramach programu Akademia Rozwoju Organizacji Pacjentów PACJENCI.PRO, który Warszawski Uniwersytet Medyczny realizuje we współpracy ze Związkiem Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA. Wydział Nauk o Zdrowiu podczas wydarzenia reprezentował dr hab. n. med. Łukasz Czyżewski, Prodziekan ds. Pielęgniarstwa Wydziału Nauk o Zdrowiu oraz dr hab. n. med. i n. o zdr. Dominik Olejniczak z Zakładu Zdrowia Publicznego. 


Podczas spotkania gościliśmy Josie Rudman, reprezentującą brytyjską National Health Service (NHS), Dyrektor New Hospitals Programme Transformation (Pielęgniarki Naczelnej), NHS England and NHS Improvement, a także Jakuba Adamskiego, Dyrektora Departamentu Strategii i Działań Systemowych w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta, Magdalenę Ociepę-Wróblewską, przedstawicielkę Ambasady Brytyjskiej w Polsce, Kacpra Rucińskiego, Współzałożyciela Fundacji SMA, Członka Rady Strategicznej Fundacji SMA oraz Annę Gryżewską, Dyrektor Biura Rady Głównej Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego.


Uczestnicy warsztatu dzięki Josie Rudman mieli okazję usłyszeć o wpływie pacjentów na kreowanie brytyjskiego systemu ochrony zdrowia, który skoncentrowany jest na pozyskiwaniu informacji zwrotnej od pacjentów w całym procesie diagnostyki i leczenia. Swoim doświadczeniem oraz spostrzeżeniami podzieliły się również polskie organizacje pacjentów działające w środowisku międzynarodowym. Jednym z wniosków, jaki wypłynął ze spotkania jest konieczność zapewnienia dobrej komunikacji na linii pacjent-medycy, co pozwoliłoby na zapewnienie lepszej jakości opieki.


Dziekan dr hab. Łukasz Czyżewski w odpowiedzi na potrzebę wdrożenia do programu uczelni wyższych przedmiotu związanego z komunikacją zauważył, że na Wydziale Nauk o Zdrowiu już odbywają się zajęcia związane z tym tematem.


Nawet najlepsze procedury nie zadziałają bez komunikacji. Na naszym Wydziale słowem klucz jest w tym przypadku „edukacja terapeutyczna”, która została wprowadzona w programie kształcenia pielęgniarek. Równolegle z wiedzą, jak opiekować się pacjentem, uczymy jak edukować w zakresie chorób przewlekłych. Jednak, aby wykształcić grono studentek i studentów, potrzeba lat. Przedmiot „komunikacja” jest odrębnym przedmiotem i jest ponadstandardowy. Wprowadziliśmy go do programu, mając na uwadze, jak ważna jest jakość w komunikacji z pacjentami. Od przyszłego roku akademickiego być może będą to zajęcia obowiązkowe i w jeszcze większym zakresie godzinowym niż obecnie. W mojej opinii, będzie on wartością zarówno dla studentów jak i ich przyszłych pacjentów – powiedział dr hab. Łukasz Czyżewski.


Równie ważne jak edukowanie personelu medycznego w kwestii komunikacji, jest przekazywanie tej wiedzy pacjentom. Część organizacji pacjentów już się tym zajmuje – pacjent wyposażony w wiedzę, czego może oczekiwać podczas wizyty, będzie odważniejszy, bardziej aktywny w kontakcie z lekarzem. Nie wolno także zapominać o kwestii fundamentalnej – zarówno pacjent jak i lekarz powinni darzyć się wzajemnym szacunkiem i zaufaniem. 


Na zmiany w ochronie zdrowia potrzeba jednak czasu. Jest to związane nie tylko ze zmianami proceduralnymi czy kulturowymi. Josie Rudman zwróciła uwagę, że w Polsce rozpoczęto je na właściwym etapie – etapie kształcenia w zawodach medycznych. Kursem obowiązkowym na studiach związanych z opieką zdrowotną w Wielkiej Brytanii jest rozwiązywanie konfliktów – również w Polsce mógłby to być przedmiot na dalszym etapie edukacji.


                                                                                                                                        ***
Wydział Nauk o Zdrowiu od wielu lat zwraca uwagę jak ważnym filarem zdrowia publicznego są organizacje pacjentów. Jednym z długofalowych projektów Wydziału ukierunkowanym na wzmacnianie roli organizacji pacjentów w systemie ochrony zdrowia jest realizowana w partnerskiej współpracy ze Związkiem Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA – Akademia Rozwoju Organizacji Pacjentów PACJENCI.PRO, nad którą honorowy patronat sprawuje Rzecznik Praw Pacjenta. Więcej informacji: www.pacjenci.pro. Warsztat „Kultura współpracy z pacjentami w Wielkiej Brytanii i w Polsce – warsztat wymiany doświadczeń pacjentów” odbył się pod honorowym patronatem Ambasady Brytyjskiej.pt

Materiały zostały dostarczone przez dr hab. Dominika Olejniczaka.