Pierwszy egzamin OSCE z przedmiotu „Podstawy Pielęgniarstwa” na I roku kierunku Pielęgniarstwo

W dniach 30 czerwca – 4 lipca 2025 r. na naszym Wydziale odbył się pierwszy egzamin OSCE (z ang. Objective Structured Clinical Examination) dla studentów I roku kierunku Pielęgniarstwo, realizowany w ramach przedmiotu Podstawy Pielęgniarstwa. Do egzaminu przystąpiło 286 studentów.


Celem egzaminu było sprawdzenie osiągnięcia efektów kształcenia w zakresie umiejętności praktycznych (proceduralnych) oraz kompetencji społecznych. Egzamin przeprowadzono w warunkach symulowanych – w pracowniach niskiej i pośredniej wierności – co pozwoliło na zapewnienie jednolitych warunków, kryteriów i zasad oceniania, a tym samym porównywalność wyników między studentami.


To ważne wydarzenie miało szczególne znaczenie dla naszego Wydziału, ponieważ był to pierwszy tak kompleksowo przygotowany i przeprowadzony egzamin OSCE na kierunku Pielęgniarstwo. Egzamin został zorganizowany przez Zakład Propedeutyki Pielęgniarstwa pod kierownictwem dr hab. Edyty Krzych-Fałta. Koordynatorem przedsięwzięcia był dr Artur Andrzej Kanteluk, a jego organizację wspierała mgr Iza Fornal.


Egzamin OSCE składał się z pięciu stacji egzaminacyjnych zlokalizowanych w dwóch salach. Każda stacja zawierała odrębne zadanie praktyczne, odnoszące się do umiejętności nabytych podczas zajęć, m.in. z zakresu czynności aseptycznych, nieaseptycznych oraz obliczania dawek leków. Studenci samodzielnie kompletowali potrzebny sprzęt z przygotowanej strefy roboczej. Wszystkie zadania oceniane były na podstawie autorskich checklist opracowanych zgodnie z aktualnymi standardami opieki.


Rangę wydarzenia podkreślił aktywny udział Prodziekana ds. Pielęgniarstwa dr hab. Łukasza Czyżewskiego, który brał udział w egzaminowaniu studentów oraz zaprosił do współpracy nauczycieli akademickich z Wydziału. Osoby, które nie uczestniczyły bezpośrednio w egzaminowaniu, mogły pełnić rolę obserwatorów. Wśród obserwatorów znalazły się również dwie nauczycielki z Ivano-Frankiwskiego Narodowego Medycznego Uniwersytetu na Ukrainie – Halyna Hvozdetska oraz Iryna Bitska, co dodatkowo nadało egzaminowi międzynarodowy charakter i było okazją do wymiany doświadczeń dydaktycznych.


Egzamin OSCE stanowi ważny krok w rozwoju nowoczesnego kształcenia pielęgniarek i pielęgniarzy, opartego na praktyce klinicznej, standardach jakości oraz obiektywnej ocenie umiejętności zawodowych.

Materiał:

dr Artur Andrzej Kanteluk