Podstawa prawna kształcenia ratowników medycznych:
- Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. 2006 Nr 191 poz. 1410)
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668)
- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. (Dz.U. 2019 poz. 1573)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 grudnia 2019 r. w sprawie medycznych czynności ratunkowych i świadczeń zdrowotnych innych niż medyczne czynności ratunkowe, które mogą być udzielane przez ratownika medycznego (Dz.U. 2019 poz. 2478).
Nadrzędnym celem kształcenia na kierunku ratownictwo medyczne jest przekazywanie studentom aktualnej wiedzy medycznej oraz umiejętności praktycznych i kompetencji pozwalających na udzielanie świadczeń z zakresu ratownictwa medycznego na najwyższym poziomie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa własnego i pacjenta, kształtowanie nienagannej postawy etyczno-moralnej, a także umiejętności zarządzania pracą własną i całego zespołu.
Koncepcja kształcenia uwzględnia kompetencje zawodowe ratownika medycznego określone na podstawie obowiązujących aktów prawnych oraz standardów medycznych.
Absolwent kierunku ratownictwo medyczne powinien wykonywać swój zawód ze szczególna starannością, przejawiając empatię w relacji z pacjentem, jego rodziną oraz ze współpracownikami, znać i respektować prawa pacjenta oraz zapewniać bezpieczeństwo informacji i poufność danych. Absolwent powinien mieć świadomość własnych ograniczeń i wynikająca z tego konieczność ustawicznego kształcenia.
Koncepcja kształcenia oparta jest o potrzeby rynku pracy. Grupa zawodowa ratowników medycznych jest w Polsce młodą grupą zawodową, która wymaga kształcenia nowych kadr oraz stałego monitorowania ich rozwoju. Absolwent kierunku ratownictwo medyczne powinien być przygotowany do pełnienia roli kierownika podstawowego zespołu ratownictwa medycznego oraz pracy w ramach swoich kompetencji we wszystkich jednostkach systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Przyjęta koncepcja kształcenia jest spójna z misją Uczelni i jest realizowana poprzez stwarzanie optymalnych warunków nauczania, rozwijanie współpracy z podmiotami zewnętrznymi, stałe doskonalenie kadry naukowo-dydaktycznej oraz systemy wsparcia studentów i pracowników, a także stałe podnoszenie jakości kształcenia. Uczelnia wspiera rozwój naukowy kadry oraz udział studentów w pracach naukowych realizowanych na Wydziale Nauk o Zdrowiu i Uczelni.