Efekty/ Koncepcja kształcenia dla kierunku położnictwo

Podstawa prawna kształcenia położnych:

  • Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. 2018 poz. 123)
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych (Dz.U. 2020 poz. 1515)
  • Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668)
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. 2019 poz. 1573)
  • Dyrektywa 2005/36/WE Parlamentu i Rady Europy z dnia 7 września 2005 roku w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz.U. UE. L.05.255.22 z późn. zm.)

Nadrzędnym celem kształcenia jest przekazywanie studentom nowoczesnej wiedzy medycznej oraz umiejętności praktycznych pozwalających na udzielanie świadczeń z zakresu położnictwa, neonatologii i ginekologii na najwyższym poziomie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa własnego kobiety oraz jej dziecka. Kształtowana jest nienaganna postawa etyczno-moralnej, a także umiejętności zarządzania pracą własną i całego zespołu. Koncepcja kształcenia uwzględnia kompetencje zawodowe położnej/położnego opisane w przepisach krajowych oraz europejskich, w tym podane przez Międzynarodową Stowarzyszenie Położnych (ICM). Każde działanie z zakresu położnictwa, neonatologii i ginekologii powinno uwzględniać dobro pacjentki i jej dziecka jako wartość nadrzędną. Działania te powinny być podejmowane zgodnie ze zdobytymi w trakcie kształcenia kompetencjami, w tym także z zakresu komunikacji społecznej. Absolwent położnictwa mając świadomość współodpowiedzialności za zdrowie kobiet i ich dzieci powinien wykonywać swój zawód ze szczególną starannością, zgodnie z zasadami etyki i uregulowaniami prawnymi. Powinien przejawiać empatię w relacji z kobietą/pacjentką i jej rodziną oraz ze współpracownikami, oraz szanować i respektować prawa pacjentek wraz z zapewnieniem bezpieczeństwa informacji i poufności danych. W procesie kształcenia kształtowana jest także świadomość własnych ograniczeń a także wynikająca z tego konieczność uczenia się przez całe życie, a w razie potrzeby, korzystanie z wiedzy ekspertów. Równocześnie istotna jest w tym procesie umiejętność rozpoznawania i poszanowania różnych poziomów odpowiedzialności wobec pacjentek i kobiet ciężarnych wśród dostępnego personelu.

Koncepcja kształcenia na kierunku położnictwo uwzględnia:

a)      wykonywanie świadczeń zdrowotnych wobec: kobiety i jej rodziny, kobiety ciężarnej, kobiety rodzącej, położnicy i noworodka oraz kobiety chorej ginekologicznie w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki i profesjonalnej opieki położniczo-ginekologicznej – przedkoncepcyjnej, prenatalnej, perinatalnej oraz w okresie przekwitania i senium,

b)      rozpoznawanie ciąży, sprawowanie opieki nad kobietą w przebiegu ciąży fizjologicznej i monitorowanie ciąży prawidło­wej, samodzielnego prowadzenia i przyjęcia porodu fizjologicznego (w warunkach szpitalnych i pozaszpitalnych).

c)       podejmowanie koniecznych działań w sytuacjach nagłych, do czasu przybycia lekarza,

d)     sprawowanie opieki nad matką i noworodkiem, monitorowanie przebiegu okresu poporodowego oraz badanie noworodka, a także podejmowanie w sytuacji nagłej wszelkich niezbędnych działań, w tym natychmiastowej reanimacji,

e)      współpracę z personelem medycznym, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych,

f)       prowadzenie działalności edukacyjno-zdrowotnej w zakresie przygotowania do życia w rodzinie, metod planowania rodziny, ochrony macierzyństwa i ojcostwa, przygotowania do rodzicielstwa i urodzenia dziecka, łącznie z poradnictwem na temat higieny i żywienia oraz prowadzenia profilaktyki chorób kobiecych i patologii położni­czych;

 

Kształcenie umiejętności praktycznych w warunkach naturalnych poprzedzone jest kształceniem tych umiejętności w warunkach stymulowanych – w pracowniach umiejętności położniczych lub pielęgniarskich. Kształcenie praktyczne odbywa się w oparciu o bazę własną uczelni oraz w przedsiębiorstwach podmiotu leczniczego. Miejscem kształcenia praktycznego są sale porodowe, oddziały położnicze, noworodkowe, oddziały patologii ciąży, oddziały ginekologiczne, oddziały onkologii ginekologicznej, oddziały internistyczne, chirurgiczne, pediatryczne w szpitalach klinicznych, wieloprofilowych szpitalach o zasięgu regionalnym, ośrodkach położniczej i pielęgniarskiej opieki domowej i środowiskowej oraz w szkołach rodzenia.

Koncepcja kształcenia uwzględnia ponadto założenia teoretyczne istoty opieki położniczej i ginekologicznej oraz neonatologicznej. Dziedzictwo sztuki położniczej to medycyna zapobiegawcza i holistyczne podejście do zagadnień zdrowia. Przyjęta koncepcja kształcenia pozwala organizować i nadzorować opiekę położniczo-ginekologiczną i pielęgniarską z uwzględnieniem przyjętych teorii i koncepcji opieki położniczej.

Koncepcje kształcenia na kierunku położnictwo uwzględniają także kompetencje społeczne uświadamiające czynniki wpływające na reakcje własne i pacjentki, potrzebę permanentnego kształcenia się, zdolność samodzielnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego podejścia do podopiecznych, uwzględniającego poszanowanie i respektowanie ich praw.

Celem działalności Uczelni jest rozwijanie i wspieranie aktywnego i wszechstronnego udziału studentów i absolwentów w życiu Uczelni i społeczeństwa oraz przygotowanie absolwentów do osiągania sukcesów i świadomego kierowania rozwojem personalnym i zawodowym. Koncepcja kształcenia obejmuje sposób wykorzystania przepisów prawnych w działalności zawodowej i stosowanie ich w praktyce w zarządzaniu organizacją i zespołem pracowniczym.

Koncepcja kształcenia uwzględnia potrzeby krajowego i europejskiego rynku pracy w oparciu o monitorowanie losów absolwentów oraz zmian demograficznych.

Przyjęta koncepcja kształcenia jest spójna z misją Uczelni i jest realizowana poprzez stwarzanie optymalnych materialnych warunków nauczania, rozwijanie współpracy i wymiany międzynarodowej, stale doskonalenie kadry naukowo-dydaktycznej oraz systemy wsparcia studentów i pracowników, a także stałe podnoszenie jakości kształcenia. Uczelnia wspiera rozwój naukowy kadry oraz udział studentów w pracach realizowanych na Wydziale i Uczelni.

W tworzeniu koncepcji kształcenia biorą udział interesariusze wewnętrzni – studenci uczestniczący w Radzie Wydziału, Radzie Programowej, Radzie Pedagogicznej i Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia oraz interesariusze zewnętrzni – reprezentanci zakładów opieki zdrowotnej stanowiących środowisko kształcenia praktycznego oraz przyszli pracodawcy absolwentów.