Efekty/ Koncepcja kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo

Podstawa prawna kształcenia pielęgniarek:

  • Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. 2018 poz. 123)
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych (Dz.U. 2020 poz. 1515)
  • Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668)
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. 2019 poz. 1573)
  • Dyrektywa 2005/36/WE Parlamentu i Rady Europy z dnia 7 września 2005 roku w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz.U. UE. L.05.255.22 z późn. zm.)

Nadrzędnym celem kształcenia jest przekazywanie studentom nowoczesnej wiedzy medycznej oraz umiejętności praktycznych pozwalających na udzielanie świadczeń z zakresu pielęgniarstwa na najwyższym poziomie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa własnego i pacjenta, kształtowanie nienagannej postawy etyczno-moralnej, a także umiejętności zarządzania pracą własną i całego zespołu.

Koncepcja kształcenia uwzględnia kompetencje zawodowe pielęgniarki/pielęgniarza opisane w przepisach krajowych oraz europejskich, w tym podane przez Międzynarodową Radę Pielęgniarek. Każde działanie z zakresu pielęgniarstwa powinno przede wszystkim uwzględniać dobro pacjenta jako wartość nadrzędną, być podejmowane zgodnie ze zdobytymi w trakcie kształcenia kompetencjami, w tym także z zakresu komunikacji społecznej.

Absolwent pielęgniarstwa mając świadomość współodpowiedzialności za zdrowie pacjenta powinien wykonywać swój zawód:

  • ze szczególna starannością,
  • zgodnie z zasadami etyki i uregulowaniami prawnymi,
  • przejawiać empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz ze współpracownikami,
  • szanować i respektować prawa pacjenta oraz zapewniać bezpieczeństwo informacji i poufność danych.

W procesie kształcenia kształtowana jest także świadomość własnych ograniczeń i wynikająca z tego konieczność uczenia się przez cale życie oraz, w razie potrzeby, korzystanie z wiedzy ekspertów, a także umiejętność rozpoznania i poszanowania różnych poziomów odpowiedzialności wobec pacjentów wśród dostępnego personelu.

Koncepcja kształcenia uwzględnia założenia teoretyczne istoty opieki pielęgniarskiej podane miedzy innymi przez Florence Nightingle. Uznaje się powszechnie, że jej dziedzictwo  to medycyna zapobiegawcza i holistyczne podejście do zagadnień zdrowia.

Celem działalności uczelni jest także rozwijanie i wspieranie aktywnego i wszechstronnego udziału studentów i absolwentów w życiu uczelni i społeczeństwa oraz przygotowanie absolwentów do osiągania sukcesów i świadomego kierowania rozwojem personalnym i zawodowym

Koncepcja kształcenia uwzględnia potrzeby krajowego i europejskiego rynku pracy w oparciu o monitorowanie losów absolwentów oraz zmian demograficznych. Stały wzrost w społeczeństwie odsetka osób w wieku podeszłym i występowania zjawiska wielochorobowości stwarza potrzebę wyksztalcenia odpowiedniej liczby wysoko wyspecjalizowanych pielęgniarek, przygotowanych także do szeroko zakrojonych działań na rzecz promocji zdrowia i zapobiegania chorobom.

Grupa zawodowa pielęgniarek jest obecnie w Polsce starzejącą się grupą zawodową. Liczba pielęgniarek, które w najbliższym czasie przejdą na emeryturę znacznie przewyższa liczbę pielęgniarek wchodzących do zawodu. Szacuje się, że do roku 2020 różnica ta przekroczy 66 tys.

Przyjęta koncepcja kształcenia jest spójna z misją uczelni i jest realizowana poprzez:

  • stwarzanie optymalnych materialnych warunków nauczania,
  • rozwijanie współpracy i wymiany międzynarodowej,
  • stale doskonalenie kadry naukowo-dydaktycznej oraz systemy wsparcia studentów i pracowników,
  • a także stałe podnoszenie jakości kształcenia. 

Uczelnia wspiera rozwój naukowy kadry oraz udział studentów w pracach naukowych realizowanych na Wydziale i uczelni. 

W tworzeniu koncepcji kształcenia biorą udział interesariusze wewnętrzni oraz zewnętrzni, przede wszystkim poprzez udział w Radzie Programowej, a także w drodze konsultacji i doradztwa. Szczególną rolę odgrywają interesariusze zewnętrzni reprezentujący zakłady opieki zdrowotnej, z którymi uczelnia podpisała umowy dotyczące kształcenia praktycznego pielęgniarek/pielęgniarzy. Studenci jako interesariusze wewnętrzni przekazują swoje uwagi dotyczące zarówno procesu kształcenia jak i funkcjonowania Wydziału także poprzez udział w Radzie Wydziału, Radzie Pedagogicznej, Radzie Programowej i Wydziałowego Zespołu ds.Jakości Kształcenia.