Efekty/ Koncepcja kształcenia dla kierunku dietetyka

Podstawa prawna kształcenia dietetyków: 


Wydział Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego kształci studentów dietetyki studiów pierwszego i drugiego stopnia w oparciu o następujące dokumenty: 

Efekty uczenia się - studia I stopnia [pobierz plik]

Efekty uczenia się - studia II stopnia  [pobierz plik]


Koncepcja kształcenia uwzględnia potrzeby krajowego i europejskiego rynku pracy w oparciu o monitorowanie losów absolwentów oraz zmian demograficznych. Stały wzrost w społeczeństwie odsetka ludzi w podeszłym wieku i zwiększenie występowania zjawiska chorób żywieniowo-zależnych stwarza potrzebę wykształcenia odpowiedniej liczby wysoko wyspecjalizowanych dietetyków, przygotowanych także do szeroko zakrojonych działań na rzecz promocji zdrowia i zapobiegania chorobom.

Zasadniczym celem kształcenia na kierunku dietetyka, który bezpośrednio podkreśla związek z obszarem nauk medycznych, jest współodpowiedzialność za zdrowie, zarówno indywidualnego pacjenta, jak i grup ludności oraz poszanowanie zasad etyki zawodowej i uregulowań prawnych obowiązujących pracowników ochrony zdrowia. 

W toku kształcenia na kierunku dietetyka przekazywana jest studentom:

  • nowoczesna wiedza z zakresu żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz umiejętności praktyczne pozwalające na udzielanie świadczeń z zakresu dietetyki na najwyższym poziomie,
  • kształtowana jest nienaganna postawa etyczno-moralna, a także umiejętność zarządzania pracą własną i całego zespołu.

Koncepcja kształcenia zakłada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy ogólnej z zakresu nauk o zdrowiu oraz wiedzy szczegółowej z zakresu żywienia człowieka zdrowego w praktyce, umiejętność zapobiegania chorobom żywieniowo-zależnym, przygotowanie do pracy w poradniach dietetycznych i do współpracy z zespołem terapeutycznym w zakresie planowania żywienia. Ważnym elementem kształcenia jest nabycie umiejętności obsługi sprzętu stosowanego w ocenie stanu odżywienia. 

W procesie kształcenia zwraca się uwagę na świadomość własnych ograniczeń i wynikającą z tego konieczność uczenia się przez całe życie, a w razie potrzeby na korzystanie z wiedzy ekspertów, a także umiejętność rozpoznania i poszanowania różnych poziomów odpowiedzialności wobec pacjentów wśród dostępnego personelu medycznego. 

Kształcenie na kierunku dietetyka doskonale wpisuje się w realizację celów strategicznych oraz misję uczelni, takich jak:

  • zwiększenie efektywności i skuteczności kształcenia, poprzez wzbogacenie i uelastycznienie oferty edukacji uczelni;
  • rozwijanie współpracy i wymiany międzynarodowej;
  • systemy wsparcia studentów i pracowników;
  • rozwój promocji i współpracy z otoczeniem, poprzez realizację przez studentów projektów na potrzeby praktyki gospodarczej i samorządów terytorialnych;
  • wzmocnienie potencjału ludzkiego, stałe doskonalenie kadry naukowo-dydaktycznej prowadzącej zajęcia na kierunku dietetyka;
  • stałe podnoszenie jakości kształcenia.

W tworzeniu koncepcji kształcenia biorą udział interesariusze wewnętrzni oraz zewnętrzni. Studenci, jako interesariusze wewnętrzni, przekazują swoje uwagi dotyczące zarówno procesu kształcenia jak i funkcjonowania Wydziału poprzez aktywny udział w posiedzeniach Rady Wydziału, Rady Pedagogicznej, Rady Programowej, Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia, a także poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania Ankiety Studenckiej. Szczególną rolę odgrywają interesariusze zewnętrzni reprezentowani przez szpitale kliniczne, zakłady opieki zdrowotnej, domy pomocy społecznej oraz instytuty naukowe.    

Koncepcja kształcenia na kierunku dietetyka WUM zakłada tworzenie warunków do rozwoju nowoczesnych kadr dietetyków zdolnych sprostać wymaganiom współczesnej rzeczywistości.