MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWO-SZKOLENIOWA "MENTORING W POŁOŻNICTWIE - METODA NAUCZANIA SYGNOWANEGO MIĘDZYNARODOWYM PROJEKTEM IDEUS-EU"

W dniu 12.01.2018 r., w Auli A Centrum Dydaktycznego WUM, odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Szkoleniowa "MENTORING W POŁOŻNICTWIE metoda nauczania sygnowanego międzynarodowym projektem IDEUs-EU", zorganizowana w ramach projektu „Implementation of Dedicated Education Units in Europe – IDEUS-EU", w którym uczestniczy Zakład Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej Wydziału Nauki o Zdrowiu WUM. 

Słowo wstępne wygłosiła Pani dr hab. n. med. Ewa Dmoch-Gajzlerska, prof. nadzw.  - kierownik Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej WNoZ WUM, uroczyście witając zgromadzonych gości, wśród których byli, m.in.: Pani Hilde Rombauts z Belgii - IDEU's Trainer & Project Partner, Pani mgr Beata Szlendak - Zastępca Dyrektora Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, Pani dr hab. n. o zdr. Joanna Gotlib - Prodziekan ds. Oddziału Zdrowia Publicznego Wydziału Nauki o Zdrowiu WUM oraz Pani Antonina Doroszewska - Pełnomocnik Rektora WUM ds. Utworzenia Centrum Edukacji Medycznej. 

Pani Profesor przedstawiła procedurę wdrażania, działalność, założenia oraz perspektywy na przyszłość projektu „Implementation of Dedicated Education Units in Europe – iDEUS-EU", który jest realizowany przez Zakład w ramach grantu Programu Erasmus+. Celem projektu IDEUs-EU jest opracowanie nowych, innowacyjnych metod edukacyjnych dla studentów Pielęgniarstwa i Położnictwa opartych na zasadzie mentoringu. Wdrożenie wspomnianych metod, poprzez łączenie nauczania praktycznego i nauczania teoretycznego na Uczelni, jest ściśle związane z poprawą jakości kształcenia w dziedzinach położnictwa i pielęgniarstwa. Obecnie, w Zakładzie Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej odbywa się etap wyboru studentów, chętnych do uczestnictwa w mentoringu. Pani Profesor podkreśliła znaczenie wspomnianej jednostki, która jako jedyna zajmuje się problematyką mentoringu w dziedzinie położnictwa, zwracając jednocześnie szczególną uwagę na rolę współpracy międzynarodowej - wymiany doświadczeń, jaka odbywa się w ramach projektu. W IDEUS-EU bierze udział 5 instytucji europejskich: Warszawski Uniwersytet Medyczny Poland, UC Leuven Belgium, Universitat de Barcelona Spain, Instituto Politecnico de Setubal Portugal, Ege University Izmir oraz UC Limburg Belgium.  

Pani Hilde Rombauts, podczas swojego wystąpienia, podkreśliła, niewystarczające do tej pory przygotowanie absolwentów Pielęgniarstwa i Położnictwa do pełnienia swoich ról w rzeczywistej praktyce klinicznej, wskazując przy tym na potrzebę wprowadzenia nowego modelu edukacji klinicznej, zaproponowanego przez IDEUS-EU. Prelegentka wymieniła, m.in. główne elementy, na których opiera się program, takie jak: jakość opieki, otwarta komunikacja, naturalne środowisko, relacja między studentem a "clinical mentor'em" czy rola "link teacher'a" - jego znaczące wsparcie dla "clinical mentora" i zespołu.  

W ramach Konferencji, studentki kierunku Położnictwo Wydziału Nauki o Zdrowiu WUM: Pani Monika Siembida oraz Pani Marta Składanek opowiedziały o swoich doświadczeniach związanych z uczestnictwem w projekcie "Dedicated Education Units in Europe". Przedstawiły m.in. dostrzeżone przez nie różnice między tradycyjnymi praktykami a ideą mentoringu. Jedną z istotnych różnic jest określone przez IDEUs-EU - wykonywanie   przez studentki poleceń tego samego Mentora oraz skupienie na konkretnym zadaniu, w porównaniu z wykonywaniem przez studentki poleceń kilku położnych, co może skutkować rozproszeniem uwagi, a na czym opiera się tradycyjne kształcenie. Nowoczesna metoda stanowi szansę na rozwój dla studentów, poprzez rozszerzenie wiedzy teoretycznej wiedzą praktyczną, w odpowiednim środowisku. Studentki złożyły również uroczyste podziękowania Paniom: dr hab. n med. Ewie Dmoch-Gajzlerskiej, prof. nadzw. za możliwość uczestnictwa w projekcie oraz organizację wspomnianego przedsięwzięcia, mgr Małgorzacie Stefaniak za owocną współprace i mgr Nikolecie Brodzie oraz mentorkom położnym za ogromne wsparcie podczas praktyk.

W ramach spotkania odbyły się także panel dyskusyjny oraz okrągły stół, podczas których poruszony został temat mentoringu w położnictwie. W panelu dyskusyjnym udział wzięły Panie: mgr Małgorzata Stefaniak, lic. Katarzyna Zielińska, mgr Ewa Florek oraz mgr Nikoleta Broda. W okrągłym stole, podczas którego nastąpiło podsumowanie Konferencji, uczestniczyli zaś Państwo: dr hab. n. o zdr. Joanna Gotlib, dr hab. n. med. Ewa Dmoch-Gajzlerska, prof. nadzw., dr n. o zdr. Grażyna Wójcik, dr n. o zdr. Zofia Sienkiewicz, mgr Małgorzata Stefaniak oraz mgr Tomasz Duda. W ramach końcowej dyskusji, wysnuto wnioski płynące z pilotażowego projektu pn. „Implementation of Dedicated Education Units in Europe – iDEUS-EU", m.in. znaczenie współpracy międzynarodowej, przekazanie dużego zakresu wiedzy popartej ćwiczeniami, indywidualizm praktyk, relacja pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu, oparta na wsparciu i zaufaniu. 

Podczas Konferencji wyraźnie zaznaczone zostały obszary nowoczesnej edukacji, opartej na mentoringu i coachingu w położnictwie i pielęgniarstwie, stanowiące szeroką problematykę, które nadal będą kontynuowane i rozwijane przez Zakład Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej WNoZ WUM.

Zdjęcia wykonał Dział Fotomedyczny WUM.